om min gamla ponny earls grey

Earls Grey
f-1996
imp. irland
äg. Erica Sirviö-Musta

Earls Grey som han heter men han kallas Grållen är den D-ponny på 145,5 cm i mankhöjd.


Jag köpte honom alltså den 20 november 2007(står fel i filmen jag visade innan) i Svanesund inte så lång ifrån mig. Jag minns så väl när jag hittade honom på annons på hästnet var bara någon timma gammal annonsen och jag blev helt såld! Visade annonsen lite senare till en som hjälpte mig lite då och hon tyckte absolut att jag skulle ringa och åka och provrida. :) Jag ringde Anna som hon hette som ägde honom och åkte redan och provred nästa dag :)

När vi kom dit så fick vi reda på att han hade spatt att dom hade glömt och säga det oså och då blev jag genast jätte fundersam om detta verkligen var någonting för mig om det ens vad värt att provrida men jag tänkte bara att jag ger han en chans. Hade provridit en hel del innan honom och alla ponnysar hade verkligen varit en besvikelse och jag ville verkligen inte vara med om en till...

Men jag hoppade upp på honom i början var han riktigt seg testade mig massor, men efter ett tag fick jaag faktiskt kläm på honom ordentligt och det var då jag blev helt kär i honom! Jag tänkte bara att han var helt perfekt det var verkligen han jag ville ha! Men innan jag sa något så var de dags att prova och hoppa lite.. De sa till mig att han inte hade hoppat hemma på länge och att han säkert kommer vara lite galen men de va ju bara skoj hehe. Han var jätte busig bockade och drog men endå lyssnade på mig emellanåt, det var så charmit det lilla buset de gjorde mig bara ennu mer fäst vid honom.

Efter ridningen så sa dem att de hade fler som ville kolla på honom och så undrade dom vad jag tyckte, jag sa direkt att detta är verkligen ponnyn jag vill ha så dagen efter deras annons var utlagd blev han tingad utav mig. Jag hade sån tur och jag var nog världens lyckligste lilla unge tror jag :)

Dock tog det tid innan han riktigt var i mina händer då jag inte hade fått sålt min andra ponny riktigt en då men så fort han var såld kom grållen till mig och det var alltså den 20 november 2007!

Vi hade jätte kul tillsammans jag och grållen, vi åkte på små tävlingar och även lite större. varjedag tvättade jag honom och hans svans och bort med alla fläckar han var verkligen min ögonsten jag var så nöjd med min ponny! Vi var med i Sveland Cup och kom till finalen dock kunde vi inte starta finalen då han kändes knasig, så jag strök mig, han hade börjat stanna på tävlingar och dumma sig. Men hemma hoppade vi MSV banor utan problem, vi kunde hoppa hur högt som helst men så fort vi kom på tävling så var de något knas.. vi stannade ut oss jämt.

Jag började fundera på vad som var fel, men alla sa till mig han har inte ont han är dum det ser du ju själv hemma hoppar han som en kanon ju. jag kämpade och jag kämpade jag grät på varje tävling för jag kände mig så värdelös på något sett för jag kunde ju inte ens rida min egna ponny jag visste inte vad som var fel..

Men efter ett tag bestämde vi oss nu åker vi till veterinären.. hon kollade igenom honom böjde honom och slutresultatet blev hov&kotledsinflamation på båda fram med ett överansträngt bakben. Dåligt samvete hade jag så det bara värkte i huvudet på mig men veterinären sa att det är inte alls mitt fel, det kan bli så när man har en relativt ny ponny hade bara haft honom ett halv år då.. Men de va bara att behandla och vänta på att han svara och han var helt frisk efter första behandlingen! Så det gick fort.

Jag började sätta igång han försiktigt och efter ett tag började vi hoppa och vi klubbtävlade och tränade tillslut och han kändes bättre en någonsinn tillslut, aldrig kännts så fräsh och fin som han gjorde då!

Vi trimmade i ytterligare några månader vi hoppade för judit knutsson fd hellström, hur duktig som helst och han var även på dessa träningarna hur fräsh som helst =) han var som en ny häst ungefär jag var så glad att han var sig själv igen och började planera tävling och vi hittade en passande på TFRK en regional LC & LB anmälde jag mig till :)

väl på tävlingen så när jag red och hoppade fram så var han hur fin som helst trodde verkligen att han var okej igen! Men väl inne på banan när jag styrde upp mot ettan försvann bjudningen och han stoppade några meter innan hindret dessutom, jag kom igen och han hoppade över de inte snyggt men över kom vi och han stannade på tvåan igen där med uteslutna.. Jag var så uppgiven då visste inte vad jag skulle ta mig till jag var så ledsen då kände jag mig totalt värdelös verkligen då ville jag bara ge upp allting.

Trots det bestämde jag mig för att försöka en gång till gick och ändrade så jag startade sisst i avd. B i LC igen för att försöka igen på höjden och strök mig ifrån LB;N tänkte att hoppar han 3 hinder så utgår jag så får de räcka så.

När jag skulle starta igen så var de samma grej till ettan så utgick på egenbegäran, jag grät jag var verkligen jätte ledsen för redan då visste jag att någonting var fel igen.. min fina älskling v

På måndagen ringde mamma veterinären direkt och vi fick tid samma vecka på torsdag redan dem sa att jag skulle rida på som vanligt fram tills dit men jag vägrade att sätta mig på honom för jag visste att han hade ont.

På torsdagen när vi skulle till veterinären så hade jag en klump i magen jag var så nervös vad dom skulle säga.. men när vi kom dit så kollade dom honom böjde, longerade, röntga osv.

Tillslut sa dom det jag verkligen inte ville höra, Hon sa:
- Det är såhär Grållen håller inte för hoppning och iallafall inte för dina ambitioner, han är en jätte snäll ponny verkligen men jag tror det är bäst om du säljer honom.. Han har inflamation i knäna och har kotleds inflamation igen, och att han får det ett halvår efter sin förra är inte normalt visst om det hade varit en gång om året och man var tvungen o behandla men inte en gång i halvåret det är för mycket..

ni kan nog föreställa er själva att mitt hjärta krossades totalt för så mycket som jag älskade den ponnyn går inte att beskriva för jag och han vi var verkligen bästa vänner, men det var nog bäst att göra så som våran veterinär sa..

Började iallafall med vila han var ju tvungen att läka först så i mars började hans vila krävdes åter en behandling för att han skulle bli helt bra minns inte riktigt vilken månad de sa att han var ok för igångsättning men jag lät han vila enda tills i slutet av juli ungefär..

I slutet av augusti hade jag bestämt mig för att lägga ut han på annons för att se om det fanns intresse för en skogsmulle ponny, och efter mindre än en halv timma så hade jag massa mail.. och de som mailade på honom först de är de som har honom idag.

Det känndes perfekt med dom, verkligen och det är ju det som de ska göra. Han kunde nog inte få det bättre och det är det som gör mig så glad idag och då, vet ni att jag fällde kanske bara en tår när jag lämnade honom klart att det kändes men det var så jävla rätt bara det känndes som att det var menat att han skulle vara där min skrutt..

När jag var och hälsade på honom så var han verkligen en lycklig ponny, han var precis som en skogsponny ska vara lite busig och bortskämd såg man på magen haha ;) men det är bra han ska inte vara slimmad längre för hans kariär är över, i resten av hans liv ska han vara ponny och det vet jag att det får han vara där. Var alldeles för länge sedan jag var och hälsade på honom nu, så det ska jag göra strax också =) När jag fyller 18 år alltså nästa år kommer de som har honom nu att köpa honom fram tills dess e han min i papprerna, fast egentligen spelar det ingen roll vad de står i några papper för han kommer alltid vara lite min han har satt ett spår i mitt hjärta precis som alla mina andra ponnysar men han var lite speciell..

Detta var de vi hann med under våran tid, 20 november 2007 - 10 september 2009 jag saknar dig massor och önskar de aldrig blev som det blev men jag kan inte göra något åt saken. jag älskar iallafall dig oavsett vad du betyder massor men du är i bra händer nu. Kommer aldrig glömma dig och du kommer aldrig få vara i fred jag kommer alltid komma och hälsa på dig när jag har tid och så ofta jag kan. tack för allt.
(som att han läser texten eller :o haha men vem vet han kanske har en labtop i sin box eller ngt hahahhahahahhaha ;) )

bilder på min skrutt alla bilder är klickbara, blev så mycket att ha dom stora =)


undrar ni något mer är det bara att fråga svarar gärna =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

tragiskt men vackert på något sätt oxå, :) hanhar det ju bra nu :) märks att du älskar honom :)

2010-05-04 @ 16:17:59
Postat av: alexandra

äger du honom eller sålde ni honom?

2010-05-14 @ 11:06:38
URL: http://alexjornevi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0